Psychiater:
In de rechtbank hebben we nog even gepraat. Betrokkene was toen te laat bij de zitting en ik stond toevallig nog op de gang te wachten voor een andere zaak. Eerder hadden we elkaar niet gesproken. Toen hebben we een goed gesprek gehad en het leek erop dat we tot afspraken zouden kunnen komen en de zorgmachtiging niet hoefde te worden doorgezet. Ik heb vervolgens meerdere keren gemaild op het door mevrouw opgegeven mailadres – mevrouw heeft geen telefoon - maar geen antwoord gekregen. Dit lijkt een patroon te zijn. Mevrouw kan zich goed verwoorden, maar als puntje bij paaltje komt geeft ze niet thuis. We zijn al een half jaar bezig met zowel aangekondigde als onaangekondigde bezoeken maar het lukt niet om contact te krijgen, ook Stadgenoot krijgt geen contact, terwijl dat nodig is om een wisselwoning te krijgen.
De onafhankelijke psychiater, mevrouw [persoon 2] heeft betrokkene niet zelfstandig kunnen onderzoeken om dat mevrouw niet reageert. Op ons aanraden is zij een paar keer onaangekondigd langs geweest, omdat betrokkene bij aangekondigde bezoeken niet opendoet. Ze staat afwijzend tegen elke vorm van bemoeienis vanuit de GGZ, terwijl wij haar juist willen helpen m van woning te wisselen, maar ook in kaart te krijgen wat er nou precies voor heeft gezorgd dat er een knik in haar functioneren is ontstaan.
Het lijkt steeds of er afspraken zijn, maar het lukt niet.
Er zijn zorgen, betrokkene komt goed over maar er zijn dus wel zorgen. De buren kennen betrokkene en hebben Stadgenoot gemaild dat zij zich ook zorgen maken om betrokkene. Betrokkene wil een andere woning en die wil Stadgenoot ook geven, maar dan moet betrokkene met Stadgenoot in contact komen. We snappen niet waarom het steeds niet lukt. Er is ook achterdocht naar Stadgenoot, als er mensen in haar huis en tuin zijn terwijl het duidelijk was aangekondigd dat ze zouden komen. Ze willen wel zorgen voor het huis en tuin maar er is nog steeds geen afspraak gemaakt. Betrokkene heeft hulp nodig, ze wil graag een andere woning. Dinsdag hadden we afgesproken, woensdag was er een deurwaarder. Dat was de brief van de rechtbank. Deze zomer is de woning van betrokkene aan de beurt, zij moet dan haar woning uit. Als zij niet in contact komt met Stadgenoot zal zij worden ontruimd zonder dat zij een andere woning krijgt.
We denken dat er mogelijk sprake is van een psychose. Ik onderschrijf de conclusie van de onafhankelijke psychiater dat betrokkene door haar verstoorde realiteitstoetsing en gebrek aan ziektebesef niet wilsbekwaam moet worden geacht. Haar benen zijn al jaren opgezwollen en daar moet een arts naar kijken. We doen alles het liefst in samenspraak. Maar omdat dat niet lukt sta ik achter een zorgmachtiging om te kunnen doorpakken.
Betrokkene:
Er zijn mails gestuurd naar [emailadres] dus ik heb ze niet gekregen. Dinsdag bij het gesprek heb ik ook aangegeven dat het GMX is en niet Gmail. We hadden afgesproken dat ik donderdag met de maatschappelijk werker zou praten of dat het misschien zou worden ingetrokken. Toen kreeg ik de deurwaarder woensdag voor de zitting die ging over een opname. U gaat er vanuit dat ik gestoord ben omdat er gekke dingen zijn, maar laat het eerst checken. Wat is er aan de hand? Er zouden ratten zijn gezien, ze liegen. Ik wil dat ze kijken naar het plafond en de kruipruimtes. Ik wil een controle en geen stempel van schizofrenie. Er moet worden gekeken naar de omgeving, ik weet dat ik niet mensen zomaar beschuldig. Er werd gewerkt aan de ketel en daar was viezigheid van de beesten, als ik dat zeg is het moeilijk te controleren. Ik laat ze graag binnen.