De rechtbank Oost-Brabant heeft verdachte veroordeeld voor meerdere vermogensdelicten gepleegd in 2023 en 2025, waaronder diefstal met inklimming van 24 flessen wijn, een bladblazer en een gereedschapskoffer, opzetheling van een gestolen fiets en diefstal van rollen postzegels. Verdachte heeft de feiten bekend en de rechtbank acht het wettig en overtuigend bewezen dat hij deze misdrijven heeft gepleegd.
De rechtbank heeft vastgesteld dat verdachte zich schuldig maakte aan een patroon van vermogensdelicten, ondanks eerdere veroordelingen en interventies. Verdachte handelde met het oog op persoonlijk financieel gewin om zijn verslaving te kunnen bekostigen. De feiten veroorzaakten hinder en schade bij de eigenaars van de goederen.
Gezien het hoge recidiverisico, de aard van de gepleegde feiten en de justitiële documentatie die meerdere eerdere gevangenisstraffen toont, heeft de rechtbank voldaan geacht aan de voorwaarden voor oplegging van een ISD-maatregel. De rechtbank legde de maximale duur van twee jaar ISD-maatregel op, die volledig ten uitvoer zal worden gelegd.
Daarnaast wees de rechtbank een vordering tot tenuitvoerlegging van een eerdere voorwaardelijke gevangenisstraf af, omdat dit niet opportuun werd geacht in het licht van de opgelegde ISD-maatregel. Het vonnis is gewezen door een meervoudige kamer en uitgesproken op 1 juli 2025.